tinggalkan link anda

07 Mei 2011

Alasan topap RM3 jadi RM3.50.




Salam sejahtera kepada semua pembaca serta bloggers sekalian. Pehh, sebulan jugak la aku tak update sebarang post kan? Serius tak sempat gila nak main internet ni. Final exam la katakan. Kena pulak aku ni dah final year, so kenalah fokus tu lebih sikit dari semester-semester yang lepas. Kena pulak sekarang ni umah sewa aku pun takde talian internet, kalu ada pun, broadband budak umah aku punya, tapi takat nak guna untuk hal penting-penting tu boleh lah, sbb slow sangat.


Semenjak dua menjak ni kecoh harga minyak RON97 naik lagi 2 kupang. Mak aihh, nampak sikit, 2 posen je pun, tapi sebenarnya besar sangat maknanya setiap kali harga minyak naik. Sekali naik harga minyak, barang lain pun turut naik. Walau tak semua benda naik, tapi kesan dia tu mesti kita dapat tengok secara sedar ataupun tak. Contohnya aku bagi :


Situasi di satu kedai topap area Penang -

Aku : Bang, maxis RM3.

Abg Topup : Aaaa, RM3.50 dik.

Aku : Aik? Saya beli RM3 je bang, bukan Rm3.50. Kenapa jadi macam ni?

Abg Topup : Biasa la tu dik, jual topap bukan untung sangat. Berapa sen je. Kalau tak, sakit la kami. Harga minyak pun makin mahal dik. Abang nak pergi bank pun guna motor, pakai minyak.

Aku : Ala bang, motor jarang sangat la guna RON97. Setahu saya, RON97 ni kereta-kereta besar je yang pakai macam BMW ke, ape ke sebab nak bagi pick-up lebih.

Abg Topup : Emmm (terkial-kial). Motor abang pun macam BMW jugak la dik. Hahaha.

Aku : Takpe la bang, tak jadik topup. Sy bawak RM3 cukup-cukup je ni. Terima kasih bang.

Abg Topup : Sama-sama.


Aku pun terus blah cam tu je. Dalam hati, banyak la pulak alasan dia ni. Kalau nak kaya cepat tu, cakap jela. Saje je nak wat kajian pasal harga topup ni. Padahal aku sendiri pun jual topup, tapi aku akan jual dengan harga yang tetap jela. Takde lebih-lebih sampai tambah 50sen pnye walau aku tahu memang untung takat 3%-5% (30sen utk Maxis 10) je. Tapi, bagi aku untung tu tak penting sangat selain senang nak topap untuk aku tak pun kawan-kawan aku je.


Ifwat : Nak kaya cepat jual dadah la :D

0 komen berSAHAJA: